A Tűz-elem
kétféle véglete. Nyílván nem a konkrét férfiról van itt szó mélyebb értelemben,
hanem a minden személyben is megtestesülő férfias pincípiumról. Viszont teljesen
világos , hogy ha e princípium nincs megfelelően beépülve a személyiségbe,
akkor legyen az illető akár férfi, akár nő, kézzelfoghatóan is ezek a
diszharmóniák, zavaris magatartások fognak meglátszani.
Derűljünk és
okuljunk! Forrás: Ruediger Dahlke: Az
agresszió , mint esély
Ez a
gondolatmenet olyan konkrét síkokat is érint, mint az egészség. A
szívinfarktusos személyiség pszichoszomatikája például olyan nyilvánvaló, hogy
még a hivatalos orvostudomány sem hunyhat felette tartósan szemet. Pontosan a
modern, teljesítményorientált férfiideálnak felel meg. Bernard Ludwig osztrák
humorista Paul Watzlawik után szabadon így nevezi egyik műsorát:
„Útmutató a szívinfarktushoz". Ez a cím sajnos elég pontosan kifejezi a modern
társadalom férfiútját. Éppen azok a beállítottságok és viselkedések számítanak
ma
férfiasnak,
melyek tönkreteszik az embert. A Mars princípiumát nálunk primitív,
megváltatlan síkon reklámozzák.
Mindennek
tulajdonképpen nagy szánalmat és együttérzést kéne ébresztenie a férfiak iránt.
Lukács
evangéliuma (9,25) így ír erről:
„Mert mit használ az embernek, ha mind e világot
megnyeri is, ő
magát pedig elveszti vagy magában kárt vall?" Csakhogy
pontosan ez történik a férfiakkal a modern fejlődés
patriarchátusában.
Ezeknek a
férfiaknak nagy szükségük lenne minden segítségre. A szörnyű
az, hogy a tipikus szocializáció után már nem kérhetnek segítséget
sem saját partnerüktől, sem az orvosuktól,
így aztán gyakran
valóban minden segítség túl késő.
Egy seregnyi,
többnyire pedagógusi képzettségű nő,
aki a fiúk nevelése során megpróbálja
feléleszteni
bennük a toleranciát és az érzékenységet, az élet és minden gyengébb lény
tiszteletét, keveset tehet a vadász- és harcos kasztok régi férfiideálja ellen.
A fiúk így csak egy dupla kötődésben
találják magukat,
mely aztán egész további
férfiéletüket elkíséri. A pedagógia – melyet rendszerint nők
képviselnek - megpróbálja a beleélés, a figyelembevétel és az együttműködés,
valamint a felebaráti szeretet ideálját közvetíteni e (fiatal) férfiak számára,
másrészt viszont a férfitársadalom mindezzel szembeállított és a trendet
meghatározó ideáljai mégis erősebbek.
Ehhez jönnek még a bevezetőben
említett problémák, vagyis hogy a nevelés módja meghatározóbb, mint a tartalma.
A fiúk között
szokásos és általában használatos kifejezések, melyek az együtt-érző
magatartást lebecsülik, diffamálják, ijesztően
érthető nyelven szólnak, s
felvilágosítást adnak arról, miféle ideál hatja át valójában társadalmunkat. A „vér-macsó"
ellenpólusa a seggáztató, az ejtőernyős,
a szánalmas, a tisztaságmániás, a beszari pitiáner, az árnyékban-parkoló, a
dátumokkal szöszölő, a pacsulis buzi, a
kocabagós, a kotont-egyszer-használó, a puncsoló-sorbanálló nyalógép, a
bocsánatkérő , az angórainget-hordó,
a szelektív-hulladékgyűjtő,
a jó levegő fanatikusa, a
stréber, az alsónadrág-cserélő,
a három-sörtől-okádó, a beismerő;
a kacsaetető, a széplélek vagy a
lelkizős hülye, aki még
képes, és megtervezi az életét.
Aki ezt egy új
trendnek véli, az emlékezzen vissza ennek kissé korábbi, ám nem kevésbé
egyértelmű
elődeire: az
anyámasszony katonájára, a bőgőmasinára,
a lankadt farkúra, az anyja majmára, a nyámnyila mamlaszra, a gyáva nyúl rá, a nyápicra
és a piperkőc bájgúnárra. Ezekhez
az alakokhoz az „igazi" (fiatal)
férfinak természetesen semmi köze Sokkal fontosabb számára, hogy vaskos,
rendszerint a nőket és általában a női
nemet lejárató beszólásokkal és tréfákkal erőszakosan
kicsikart benyomást keltsen a magához
hasonlókban. Már ezekből a kifejezésekből
is kiolvasható, mi mozgatta régebben a férfiakat, s mi sarkallja a mai
fiatalokat – a hajtóerő ijesztően
ugyanaz maradt. Anyámasszony katonái és
bőgőmasinák
azok a férfiak, akiknek érzéseik
vannak, s ki
is mutatják azokat, éppúgy, mint csalódásaikat. Lankadtfarkú,
aki szexuálisan ne mindig nyújt
csúcsteljesítményt, vagyis nem egy kimondott szexmasina. Anyja
majma, aki még csügg az édesanyján, s nem repült ki
a szülői házból. Azt persze
nem veszik figyelembe, hogy neki több esélye van arra, hogy egyszer mégis
sikerüljön, mint a látszólag független nagydumásnak
Nyúlszívűnek
és gyáva nyúlnak nevezik,
aki félelmét kifejezésre juttatja, s a szükségtől
kényszerítve áll hozzá. Az „igazi" férfi
ezzel szemben nem fél, bár többnyire csak a fantázia hiánya miatt. A nyápicnak
láthatóan vannak gyengéi, s még ki is mutatja őket;
ezzel alulmarad az izomagyúval szemben, aki gyengeségét és félelmét gyakran
igyekszik közszemlére állított izomkötegei mögé rejtem. Végül a piperkőc
bájgúnár, aki elpuhult, s az igazi férfihoz képest túl
sokat mosakszik. Az igazinak nyilván mindig kissé büdösnek kellene lennie, vagy
legalábbis bűz-lenie
kéne (ha másként nem, hát átvitt értelemben...).
Az új
kifejezések még érthetőbbé és kínosabbá
teszik mindezt. A szánalmas minden
bizonnyal az a valaki, akinek gyengéd oldala is van. A papucs
az igazi férfihoz képest túlságosan is tekintetbe vesz másokat,
hiszen védi azt a többnyire nőnemű
kiszolgáló személyt, aki a mocskát eltakarítja - pedig ez roppant
megalázó. A stréber osztozik ebben
a „tekintetbevételi problémában".
Az „igazi"
férfi szívesen megvárakoztat másokat, és inkább elkésik. Kivéve a
szexet, ahol viszont az állandóan reá nehezedő nyomás
miatt pillanatok alatt „készen van". De hát ez nem számít, hiszen úgyis
kínosan kerüli, hogy figyelmesnek látsszék.
Abba, hogy az élet a késéseiért megbünteti, inkább beletörődik,
hiszen már egy bocsánatkérés is ráragasztaná az beismerő
bocsánatkérő titulust.
Túl sok
tekintettel van másokra a puncsoló sorbanálló is,
tudniillik az „igazi" férfi
gátlástalanul tolakszik, hogy ezzel is megmutassa: előrébb
való, mint bárki más, s felette áll a törvényeknek és az együttélés
szabályainak. Még véletlenül sem akar beszari, pitiáner
alaknak tűnni
azzal, hogy a zöld jelzésnél megy át úton, mert így nemcsak hogy betartaná a
szabályokat, de még a gyerekeknek is példát mutatna. Egy „vérmacsó"
számára az ilyesmi nyilvánvalóan tilos. Aki magára nincs tekintettel, annak
másokra sem kell azzal lennie, különben fennállna a veszélye annak, hogy tisztaságmániás
seggfejnek, pacsulis buzinak, ejtőernyős
mimózának vagy árnyékbanparkolónak tűnik.
Az „igazi" férfi szemmel láthatóan olyan ostoba, hogy már reggel erőszakot
tesz magán a hideg zuhannyal; kiszáradt, sajgó bőre
fikarcnyit sem érdekli, autója délben is a perzselő
napon parkol, s végül ejtőernyő
nélkül rugaszkodik el
(ebből az életből).
Saját
egészsége a legnagyobb ellensége, így az egész társadalom karikatúrájává válik.
Még a romlott ételt is megeszi, nehogy ma' azt
higgyék, dátumokkal szöszöl kalózás helyett. Eletét előszeretettel
tölti rossz levegőn, hiszen esze ágában
sincs bedőlni
a kicseszett friss-levegő-szövegnek.
Ezenkívül
természetesen vedel, mint a gödény, különben még azt hinnék, három
sörtől már okizik.
Előszeretettel
szívja füstszűrő
nélkül az erős kapadohányt, mert mit
szólnának a haverok, ha csak amolyan kocabagós lenne.
A májról és a tüdőről
nem sok fogalma van; de ha lenne, sem zavartatná magát, ideálja úgyis az önpusztító
életmód. Irtózik is az angórainget hordó strigóktól, hisz azok szemmel
láthatóan puhány fazonok, akik még testük igényeit sem átallnak teljesíteni.
Ilyesmit egy „igazi"
férfi sosem tenne. Ő olyan
kemény magával szemben is, mint környezetével - vagy legalábbis ezt az igényt
táplálja magában, még ha valójában kínos projekcióinak foglya is, s
gyakran éppen ott gyenge, ahol ez a legkevésbé megengedhető
- hiszen semmi sem tesz hamarabb
impotenssé, mint a nikotin és az alkohol.
A hálát és a
köszönetet nem neki találták ki. Az a sok „Köszönöm!"
egy „igazi" macsó számára már túlzott függőséget
jelent. Pedig mekkora függőségben
él az, akinek ez már gondot okoz! A kotont-egyszer-használó
is gúnynév a számára, hiszen inkább veszélyezteti a saját és mások
egészségét vagy láthatólag inkább lesz disznó, többször felhúzva ugyanazt a
gumit. Láthatólag az ellen sincs kifogása, hogy kislányok nyakába varrjon
gyerekeket, ha már valódi nők
nem engedik őt magukra. Arról
fogalma sincs, hogy hiányos higiéniája eredményeképpen a nők
gyakrabban kapnak méhnyakrákot - leghatásosabb védelme ugyanis éppen saját
ostobasága és képzetlensége.
A zokni-
és alsónadrág-csere leszólása
a higiénia minden formájának elutasítását jelenti, ugyanis az igazi férfi bűze
az egeket ostromolja, s e fenti tartománnyal rendszerint nincs is ennél több kapcsolata.
Továbbá
kínosan ügyelnie kell arra is, hogy meg ne környékezze valamiképpen a
környezeti tudatosság vagy az intelligencia, mert a végén még szelektív-hulladékgyűjtőnek
vagy üvegvisszavoltónak tűnne
- sőt, ne adj' Isten: azzá is válna. Embertársai,
vagy az állatok, vagy általában a nála gyengébbek iránt semmi esetre sem
támadhat benne együttérzés, mert az még a végén emberinek mutatná, és senki sem
mosná le róla többé a szégyenletes széplélek-bélyegeí.
Nehogy virágszedőnek
tűnjék, azoknak a
lányoknak sem okozhat örömet, akik fonák -
valószínűleg
önmegvetéséből kiinduló - énképe
ellenére közelítenek hozzá. Hiszen magának sem okoz örömet. Úgysem mutathatná
ki, annál semmi sem lenne nyálasabb dolog.
Annál macsóbb viszont, ha minden gonosz játékhoz jó képet vág. Utál mindenféle
élettervet, ezért aztán élete gyakran csődöt
is mond - de legalább nem tűnik
a cimborái elő tt majrés
strébernek, így aztán környezetében lebecsülik az olyan
életfontosságú tulajdonságokat, mint a félelem és a megbecsülés, az olyan minőségeket,
mint a gondoskodás, az együttérzés, a segítőkészség
és az érzékenység, melyek leginkább lehetővé
teszik az együttélést, és emberré teszik az embert. Akárhogyan is nézzük: a
fiúk elmagányosodásba és elszigetelődésbe
vezető szocializációjában nem kevés embertelenséget
találunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése